
      Title: Soka Gakkai in Japan Faces More Media Attacks

    Subject: World Tribune 04/17/98 n.3187 p.5 WT980417p05

     Author: Jeff Farr

   Keywords: Attacks Faces Gakkai International Japan Media News Organization Reports Soka

p.1 of 2

Soka Gakkai in Japan Faces More Media Attacks
By JEFF FARR, Associate Editor

Santa Monica, Calif., April 8

The next three months will see Soka Gakkai members campaigning for Clean Government
(Komei) candidates toward Japan’s Upper House elections in July. The next three months
are also sure to see an increase in politically motivated attacks from the tabloid press on the
SGI.

The close relationship that exists in Japan between the tabloid press and political
authority, especially the ruling Liberal Democratic Party, has led to hundreds of articles
over the last few years — 500 in 1995 alone — accusing SGI members and leaders of
everything from bribery to murder. Now that the coalition party New Frontier has
disbanded, the Soka Gakkai is back to mainly supporting Clean Government candidates,
which worries LDP leaders. All the Clean Government candidates fielded were elected in
last July’s Tokyo elections. As well, the party has been criticizing the LDP’s economic
policies at a time when Japan is experiencing a serious economic slump.

The political situation in Japan and the Soka Gakkai’s involvement in it may seem far
removed from our SGI-USA activities, but these tabloid articles continue to surface here on
the Internet, sometimes leading people to doubt the SGI. Translations of tabloid articles,
which are generally done by a small group of temple members, may seem to come from
authoritative sources when they appear on the Internet — few Internet users know the
tabloid practices (no bylines, no attribution, no fact-checking) of magazines like the Shukan
Shincho and Shukan Bunshu.

In the past, foreign correspondents in Japan have also been duped by the tabloids.
Respected publications like the San Francisco Chronicle, Time and The Australian have all
at times used tabloid articles as their sources for their reporting on the SGI.

In response, the SGI has made concerted efforts to reveal Japan’s tabloids for what they
are. SGI members have created several Web sites, like Clearing Up the Clearing House (the
Clearing House being a temple-backed site), to explain how the tabloids work and to deny
their allegations. In late 1996, the SGI Public Relations Office in Tokyo launched an
advertisement campaign (“Should You Be Concerned?”) targeting the tabloids’ readership
throughout Asia and the foreign media there.
The SGI has also challenged many of the tabloids’ libelous articles in court, winning
financial awards. A recent example, although not involving the SGI directly, concerns a
Hokkaido Soka Gakkai member, Nobuyuki Shiroyama, who last month won a Supreme
Court ruling against the Shukan Shincho. In September 1994, the magazine claimed that
Shiroyama had killed a Nichiren Shoshu priest in a head-on traffic collision that July. But
the police and an insurance company had already found the priest at fault for straying into
oncoming traffic. Nevertheless, Shukan Shincho’s headline read, “Soka Gakkai Leader
Kills Taiseki-ji Priest in Car Crash.” The Sapporo District Court awarded Shiroyama
$7,600 (under Japan’s weak libel laws, which allow for only small financial awards);
Shinchosha, the magazine’s publisher, appealed to the High Court; the High Court again
ruled in Shiroyama’s favor; Shinchosha then took the case to the Supreme Court; and now
the final appeal has been dismissed. The ruling mentioned, “The suspicion that the story
was from the start intended as an attack on the Soka Gakkai cannot be overlooked.”

The potential financial and political gains to be found for the Soka Gakkai’s enemies in
attacking the organization, though, far outweigh the potential penalties. While Shinchosha
must now pay Shiroyama $7,600, that’s nothing compared to how much the company’s
made off the story from magazine sales.



      Title: Soka Gakkai in Japan Faces More Media Attacks

    Subject: World Tribune 04/17/98 n.3187 p.5 WT980417p05

     Author: Jeff Farr

   Keywords: Attacks Faces Gakkai International Japan Media News Organization Reports Soka

p.2 of 2

Libel suits brought against publishers by the Soka Gakkai have even, at times,
encouraged tabloids to publish further sensational stories on the libel suits themselves. This
allows politicians to keep fabrications like Nobuko Nobuhira’s in the public’s mind during
election time. When, in the Shukan Shincho in 1996, Nobuhira falsely accused President
Ikeda of raping her three times over a 23-year period — and the Soka Gakkai didn’t bring a
libel suit against the magazine — Nobuhira and her backers, believed to include LDP
members, sued President Ikeda to keep the story alive. (Mrs. Nobuhira has of late been
trying to drag out the ongoing case by unsuccessfully appealing for a new judge.)

Another tactic of the tabloids, which we have also seen on the Internet, is to recycle and
repeat anti–Soka Gakkai stories already proven false. A few years after a tabloid loses a
libel case to the Soka Gakkai, the story in question can resurface in another magazine.
Thus, Gekkan Pen’s 1976 story that President Ikeda was a womanizer, which in 1983 led to
a libel ruling against the magazine, was reborn as a Shukan Bunshun article in 1996. On the
Internet, especially on the newsgroup alt.religion.buddhism.nichiren, tabloid articles like
these are endlessly reposted despite the protestations of SGI members that the stories have
already been thoroughly refuted.

Being well aware of the tabloid practices in Japan will prepare us to be able to explain
why the SGI and the SGI president are subjected to negative coverage over the next few
months. Question No. 10 in the pamphlet Questions and Answers on the Temple Issue —
“What is behind the temple’s promotion of media reports that paint the Gakkai in a
negative light?” — also explains this situation.

WT


